Revner i tænderne

Hvad er infraktioner?

Infraktioner i tænder kan sammenlignes med de revner man ofte ser i køkkenporcelæn. De kan være synlige, uden at det betyder noget for styrken af porcelænet. Samme forhold gør sig gældende for tænder, idet man tit ser små revner eller infraktionslinier i tænderne, uden at det betyder noget for tandens styrke. Infraktioner kommer af belastning og derfor er kindtænderne mest udsatte.

Tandpres og tænderskæren øger risikoen for symptomgivende infraktioner lige såvel som fyldninger i tænderne kan være en medvirkende årsag. Særligt gammelt sølvamalgam korroderer i det våde element og udvider sig en smule. Symptomgivende infraktioner mærkes ved spontane smerter ved tygning af hårde/seje fødeemner og ofte bliver tanden også kuldefølsom.

Infraktionens sværhedsgrad har betydning for behandlingsvalget:

En infraktion uden symptomer er ikke behandlingskrævende, hvilket afdækkes i forbindelse med undersøgelse på klinikken.

En infraktion med kuldefølsomhed og lette smerter ved tygning kræver aflastning af tanden, hvor tandlægen besliber den pågældende eller modstående tand, så den ikke rammes så hårdt ved sammenbid. Dette forebygger, at infraktionen udvikler sig til næste stadie.

​En infraktion med kraftig kuldefølsomhed og tyggesmerte, hvor man ikke kan tygge med tanden, men typisk tygger i den anden side, kræver aflastning, plastoverdækning eller bekroning af tanden. Plasten limer revnen sammen, og kronen låser revnen helt fast.

​En infraktion, hvor nerven i tanden er blevet så irriteret, at den ikke kan beroliges igen, kræver en rodbehandling af tanden, hvor nerven fjernes. Herefter laves en plastfyldning med overdækning af tyggefladen eller en krone, så tanden beskyttes mest muligt mod yderligere revnedannelse. Vi anvender altid de nyeste metoder og moderne apparatur til at afdække omfanget.