Professionel rodbehandling
i trygge rammer

En rodbehandling kan blive et nødvendigt indgreb, hvis et hul i en af dine tænder har forårsaget infektion i tandens nerve. Derudover kan behandlingen være nødvendig, hvis dine tænder har fået dybe symptomgivende revner på grund af uhensigtsmæssige belastning (tandpres, tænderskæren) eller ved tandfraktur i forbindelse med et traume/fald.

Indgrebet foregår ved, at tandrodens nerver og bindevæv fjernes, hvorefter rodkanalen desinficeres og fyldes. Til sidst lukkes tanden igen med et fyldningsmateriale, der holder fremtidige bakterier væk. Behandlingen foregår i god dialog med patienten og vil typisk indbefatte lokalbedøvelse.

Hos Tandlægerne i Lyngby er vi eksperter i at udføre rodbehandlinger gennem en tryg og professionel behandling.

Hvornår er rodbehandling nødvendigt?

Et almindeligt hul i tanden, som ikke er blevet behandlet eller behandles for sent, kan føre til en infektion i tandens rod. Længere tids uhensigtsmæssig overbelastning af en tand eller et uheld kan medføre frakturer i tænderne. Her kan der opstå en vedvarende smerte i tanden med kulde- og varmefølsomhed samt tyggeømhed, som ikke kan klares ved almindelig aflastning eller fyldning.

Er infektionen allerede nået ned til tandens rodspids og den omkringliggende knogle, kan en murrende smerte opstå. Infektionen kan også være af mere kronisk karakter uden symptomer. Her vil betændelsen i knoglen ofte blive opdaget ved et tilfælde, når der tages et røntgenbillede af anden årsag, der kan lokalisere betændelsen ved rodspidsen.

Kan du nikke genkendende til nogle af ovenstående scenarier, bør du booke en konsultationstid hos os, så vi kan undersøge dig og give dig en tryg og professionel behandling.

Gør en rodbehandling ondt?

Behandlingen bliver udført af en professionel tandlæge i lokalbedøvelse – og vil derfor være nærmest smertefri. Først når bedøvelsen virker, og du føler dig tryg, påbegyndes rodbehandlingen.

Efter endt behandlingen er det almindeligt at opleve lette smerter, ømhed eller spændinger i området, hvor behandlingen har fundet sted. Smerterne kan dog håndteres med almindelig smertestillende medicin. I nogle tilfælde kan der være behov for antibiotika til at slå den akutte betændelsesproces ned, men det vil din tandlæge altid kunne vurdere og hermed hjælpe dig bedst muligt til en god behandlingsoplevelse.

Prisen for en rodbehandling

Prisen for rodbehandling varierer og afhænger af hvilken tand, der har behov for behandling.

Antallet af rødder og rodkanaler har betydning for prisen. Derfor koster en fortand med en rod (1-2 rodkanaler) mindre end en stor kindtand med 3 rødder (3-4 rodkanaler).

For at finde den eksakte pris, tages et røntgenbillede af den pågældende tand, så infektionens omfang kan vurderes og antallet af forventede rodkanaler afgøres – først herefter kan prisen for behandlingen fastsættes.

Hos Tandlægerne i Lyngby tilbyder vi dig altid et skriftligt behandlingsoverslag.

Har du tandlægeskræk?

Nogle mennesker har et skræmmebillede af, hvordan det er at gå til tandlæge og lider derfor af er tandlægeskræk. Derfor er vi hos Tandlægerne i Lyngby klar til at gøre oplevelsen bedst mulig for dig som patient. Tryghed og nærvær er blandt vores vigtigste værdier.

Der er intet mærkeligt i at have et anspændt forhold til et tandlægebesøg, og derfor kan du roligt fortælle os om dine bekymringer. Gennem dialog vil vi skabe en oplevelse, der gør dig fuldstændig tryg hele vejen igennem.

Vores personale er bevidste om tandlægeskræk og står klar til at skabe en god oplevelse for dig, så snart du træder ind ad døren til vores klinik i Lyngby.

Mundhygiejne og tandeftersyn

Størstedelen af tændernes komplikationer kan heldigvis forebygges, så du undgår at skulle igennem deciderede behandlinger.

Det er altid vigtigt at holde mundhygiejnen intakt, da det mindsker risikoen for fremtidige tandskader og sygdomme. Derudover kan tandlægen vejlede og rådgive dig i forhold til, hvordan du passer bedre på dine tænder fremover, og hvad du bør være særligt opmærksom på.

Typisk vil et årligt tandeftersyn være en god investering, selvom du ikke umiddelbart har nogle nævneværdige komplikationer. De fleste tandsygdomme er uden symptomer, indtil det eventuelt er blevet for sent til at undgå større behandling. Du kan derfor ikke nødvendigvis selv se og mærke tandsygdomme, som tandlægen hurtig kan lokalisere, behandle og rådgive dig om og dermed sikre dine tændernes sundhed fremadrettet.

Flere behandlinger tilbydes

Hos Tandlægerne i Lyngby tilbyder vi forskellige behandlinger foruden rodbehandling. Vi er eksperter inden for tandfyldninger, parodontose, kosmetiske tabehandlinger, tandfacader, kroner og broer, implantater, bidfunktion med symptomgivende eller nedslidte tandsæt, caries, revner i tænderne og kirurgi. Vi er eksperter inden for mange behandlinger, som du kan få lavet hos os i trygge og professionelle rammer.